Mogen wij ons even voorstellen?
De Regenboog is een warme en bruisende school waar iedereen welkom is. We zijn een hecht team dat oog heeft voor elk kind. We willen dat alle kinderen op onze school kunnen groeien en bloeien volgens hun eigen talenten. Net zoals een regenboog een verscheidenheid aan kleuren heeft, heeft ook elk kind verschillende talenten. We willen onze kinderen alle kansen bieden om deze te ontdekken. Een regenboog aan talent!
Om kinderen goed tot ontwikkeling te laten komen, vinden we het erg belangrijk dat ze zich lekker in hun vel voelen. Ons enthousiast team zet zich dagelijks in om welbevinden en betrokkenheid te stimuleren. Samen groeien, steun ervaren, inspraak hebben en kansen krijgen, daar zetten we op in. In de klassen wordt er tijd gemaakt om aan de klasdynamiek te werken , in de leerlingenraad krijgen onze kinderen kansen om mee na te denken over onze schoolwerking en op onze speelplaats heerst er een herstelbeleid waarbij we door in overleg te gaan met elkaar conflicten uit de weg gaan of trachten op te lossen. Tijdens onze meerdaagse uitstappen (boerderijklas, stadsklas, zeeklas) zetten we extra in op het ‘samen-gevoel’. Het vormen van een hechte groep staat daarbij centraal.
We willen werken aan de totale ontwikkeling van onze kinderen. We willen niet enkel de nadruk leggen op kennis. We vinden het belangrijk dat onze kinderen inzichten opdoen, vaardigheden ontwikkelen en ook groeien in hun sociale competenties. Vanuit een brede evaluatie trachten we de totale ontplooiing van onze leerlingen in beeld te brengen. We kijken niet enkel naar het eindproduct maar willen onze leerlingen ook laten groeien in hun denkproces. Vanuit een doelgerichte evaluatie willen we duidelijk en transparant communiceren met onze leerlingen en ouders.
Vanuit een brede zorgwerking trachten we ondersteuning te bieden voor wie het nodig heeft. Via ons sporenbeleid in de klas spelen we in op verschillen en bieden we elke leerling kansen om op eigen niveau te ontwikkelen. Door differentiatie, remediëring, verrijkingsprojecten, co-teaching en zorgondersteuning, vangen we verschillen op. Een nauwe samenwerking met externe partners (CLB, LSC, Carrewiel, logo,…) helpt ons gerichte expertise en ondersteuning binnen te brengen in ons team. Onze huiswerkklas biedt een houvast voor leerlingen die nood hebben aan hulp bij het ‘leren leren’.
Als team kijken we met een open blik naar de toekomst en de vernieuwingen binnen het onderwijs. Het Zill-leerplan ( Zin in leren, zin in leven) geeft ons duiding waar we als school willen staan. Door gerichte nascholingen brengen we ‘know how’ binnen in het team. Op vergaderingen en overlegmomenten bespreken we onze ervaringen en delen we expertise. Op deze manier proberen we steeds een frisse wind doorheen de school te laten waaien, waardoor we leren van elkaar.
We willen een gastvrije school zijn voor iedereen die aan ons wordt toevertrouwd. Hierbij willen we inzetten op open communicatie en wederzijds respect. In onze school houden we ervan om ouders, grootouders, vrijwilligers, oud-leerkrachten,… te betrekken bij het schoolgebeuren. In onze workshops, W.o-projecten, uitstappen,… proberen we steeds ruimte te maken voor participatie. ‘Samen school maken’ biedt een enorme meerwaarde in ons schoolproject.
De Regenboog is een katholieke dialoogschool. De figuur van Jezus staat centraal. We hechten veel belang aan normen en waarden. Goed zijn voor elkaar, elkaar helpen, er zijn voor elkaar, zijn geen ijdele woorden op onze school. We willen kinderen helpen in hun groei naar de beste versie van zichzelf. Dit gaat met vallen en opstaan. Net zoals in het verhaal van ‘De ark van Noach’ de regenboog symbool staat voor nieuwe kansen en de verbondenheid met God, willen wij op De Regenboog onze kinderen steeds nieuwe kansen bieden. We hebben een open blik voor andere culturen en religies, zonder onze eigen identiteit achterwege te laten. We vinden het fijn om regelmatig te vieren. We willen stilstaan bij de fijne momenten in het leven, maar ook bij droevige gebeurtenissen willen we in verbinding staan met elkaar, steeds met respect voor niet –en andersgelovigen.
Door aandacht te besteden aan alle aspecten van de ontwikkeling (hoofd – hart –handen) willen we samen met onze kinderen pad gaan zodat ze op het einde van hun carrière op De Regenboog klaar zijn voor het secundair onderwijs.