Geef mij de kracht om te veranderen wat ik kan veranderen
Geef mij de moed om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen
Geef mij de wijsheid om het onderscheid tussen beiden te kunnen maken (Reinold Niebuhr)
Kinderen maken verandering in de wereld mogelijk. Het is dan ook een hele eer om met kinderen te mogen werken. Daarom vinden we het belangrijk een aangename sfeer te creëren op school waar kinderen zich thuis voelen. Alleen als een kind zich goed voelt, kan het zijn mogelijkheden ten volste benutten. Zo zal het later als volwaardige burger door het leven gaan.
Onze zorg is vooral gericht op het ondersteunen van leerlingen op drie domeinen: hoofd (cognitief), hart (sociaal-emotioneel) en handen (creatief en motorisch). Al vanaf de kleuterschool worden kinderen systematisch opgevolgd. Wij gebruiken hiervoor een LVS en een zorgstructuur die afgestemd is op de mogelijkheden en moeilijkheden van leerlingen.
De school organiseert zich zodat elk kind op zijn tempo en met zijn talenten kan ontwikkelen. Deze organisatie is een samenwerking tussen kind, ouders, leerkracht, zorgleerkracht en het CLB.
Door middel van observaties, testen en kindgesprekken in de klas krijgen de leerkrachten een breder beeld van het kind. Op deze manier zoeken we uit wat deze leerling nodig heeft en kan de leerkracht het kind beter begeleiden. De leerkrachten differentiëren in de klas. Zo komen zij toe aan de behoeften van elke leerling. Bij deze taak worden zij ondersteund door het zorgteam.
De leerlingen kunnen opgedeeld worden in verschillende groepen met elk hun eigen zorgnood en ondersteuningsmogelijkheden. Een eerste groep zijn leerlingen die helemaal geen moeilijkheden ondervinden en waarbij het leren vlot verloopt. Een tweede groep zijn kinderen die af en toe een duwtje in de rug nodig hebben. Voor deze leerlingen wordt er klasondersteunend gewerkt. Een andere groep zijn leerlingen waarbij het leren minder vlot gaat. Deze leerlingen hebben regelmatig extra aanmoediging en ondersteuning nodig. Een laatste groep zijn kinderen die extra uitdaging nodig hebben, de sterkbegaafden. Voor hen is er extra materiaal aanwezig dat door de klasleerkracht en/of zorgleerkracht wordt aangeboden.
We streven naar een goed contact met kinderen en ouders op onze school. Door de laagdrempeligheid van de school en de openheid van de klasleerkrachten hebben ouders de kans om belevingen of zorgen over hun kind onmiddellijk mee te delen. Ook tijdens geplande contactmomenten, na rapportering, worden de resultaten van alle drie domeinen van de kinderen besproken. De deur staat altijd open.
Elk kind is uniek. In onze visie en beleid hebben we aandacht voor wat WEL GOED gaat bij het kind. Daarom benadrukken we de positieve aspecten in onze aanpak.
Tot slot: “Leef je leven en hou je vast aan de weg die bij je past!”